A KÉMÉNYJOBBÍTÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
alapszabálya
(Elfogadva a KÉOSZ 2018. május 23-i közgyűlésén)
1.1 | (1) A Kéményjobbítók Országos Szövetsége (a továbbiakban: szövetség) 1993. óta bírósági nyilvántartásba vett, majd – a jelen Alapszabállyal megerősítetten – a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.), továbbá az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Ectv.) alapján Magyarországon önkéntesen létrehozott, önkormányzattal rendelkező, meghatározott célra alakult, nyilvántartott tagsággal rendelkező, és céljának elérésére tagjai tevékenységét szervező, nem közhasznú szervezet. A szövetség a Ptk. 3:63. §-a szerinti egyesület, az Ectv. 2. § 6. b) alpontja, valamint 4. § (1)-(2) bekezdései szerinti civil szervezet, mint egyesület. Az egyesület az Ectv. 4. § (1) bekezdése második mondatának második fordulata alapján elnevezését a „szövetség” kifejezéssel használja. (2) A szövetség jelen Alapszabályát (a továbbiakban: Alapszabály) – korábbi Alapszabálya hatályon kívül helyezésével – a Ptk. 3:4. §-ának a jogi személy létrehozatalának szabadságára vonatkozó rendelkezései alapján alkotja meg. A szövetség Alaptörvény és a Ptk. által biztosított joga alapján az Alapszabály Ptk. szabályaitól eltérése korlátját kizárólag a Ptk. 3:4. § (3) bekezdésében foglaltak képezhetik. |
|
1.2 | A szövetség neve: | Kéményjobbítók Országos Szövetsége |
1.3 | Rövidített neve: | KÉOSZ |
1.4 | Angol neve: | Hungarian Association of Chimney-improvers |
1.5 | Német neve: | Schorsteinsanierungs-Verband Ungarn |
1.6 | Székhelye: | 1172 Budapest, Újszilvás u. 48-50. |
1.7 | Alapításának éve: | 1993. |
1.8 | Működési területe: | a Magyar Köztársaság |
1.9 | Bélyegzője: | a szövetség neve kör alakban, középen egy öreg kémény képével |
1.10 | A szövetség jogi személy. | |
1.11 | A szövetség
|
2.1 | A szövetséget a Fővárosi Törvényszék tartja nyilván. |
2.2 | A szövetség felett az ügyészség a reá és a civil szervezetekre irányadó jogszabályok szerint látja el a törvényességi ellenőrzést. |
3.1 | A szövetség céljai és tevékenysége: |
3.1.1 | a kémény- és az azzal összefüggő szakterületeken tevékenykedő tervezők, gyártók, forgalmazók, kivitelezők, fejlesztők, szakértők és oktatók, illetve karbantartók, üzemeltetők és szolgáltatók (a továbbiakban együtt: kéményjobbítók) érdekeinek védelme; |
3.1.2 | tagjai gazdasági és képzési érdekeinek felkarolása, szolgálata; |
3.1.3 | minden, a kémény legjobb karbantartásához kapcsolódó technikai fejlesztés, eljárás és korszerű módszer felkarolása, bevezetésének elősegítése és támogatása; |
3.1.4 | tagjai és azok alkalmazottai szakmai képzésének elősegítése, szervezése, felügyelete; |
3.1.5 | tagjai és azok alkalmazottai körében az egészséges közszellem kialakítása, ápolása, az üzleti és szolgáltatói tisztesség követelményeinek érvényesítése; |
3.1.6 | részvétel a lakosság műszaki, élet- és környezetvédelmi tudatosságának és igényességének fejlesztésében; |
3.1.7 | tagjainak ingyenes tanácsadás a kéménytechnika kérdéskörével kapcsolatban; |
3.1.8 | a szövetségben együttműködők vonatkozásában, a felmerült vitás kérdésekben egyeztetés, békéltetés és döntés az érvényben lévő rendeletek, előírások és szakmai íratlan szabályok keretein belül; |
3.1.9 | a műszaki, szakmai és gazdasági érdekek képviselete hatóságok, önkormányzatok és más testületek, valamint magánfelek előtt a megfelelő együttműködés fenntartásával; |
3.1.10 | a kéményjobbítók országos képviselete szakmai ipartestületekben, illetve szövetségekben, valamint a kapcsolódó szervezetekben; |
3.1.11 | a jogszabályok által hatáskörébe adott szakmai, gazdasági és egyéb jogosítványok gyakorlása; |
3.1.12 | a kéményjobbításhoz kapcsolódó szakterületek működését érintő jogszabály-tervezetek felkérés alapján történő véleményezése; |
3.1.13 | kapcsolatfelvétel az európai országok rokon szövetségeivel és egyesületeivel. |
3.2 | A szövetség célkitűzéseinek megvalósításához mozgósítja mindazokat a természetes és jogi személyeket, akik azokat egyetértően támogatják. |
4.1 | (1) A szövetség rendes tagja (a továbbiakban: tag) lehet minden, a Magyar Köztársaság területén a kéménytechnikával kapcsolatban álló természetes és jogi személy, aki (amely) a szövetség szakmai és etikai feltételeinek megfelel, továbbá – két szövetségi tag mint ajánló által záradékolt - felvételi kérelmében nyilatkozik arról, hogy az Alapszabályt ismeri, és azt magára kötelezőnek fogadja el. (2) A tagfelvételről az elnökség dönt, s azzal szemben az érintett a közgyűléshez intézett fellebbezés benyújtásával 15 napon belül élhet jogorvoslattal. A rendes tagsági viszony ezt követően, a belépési nyilatkozat aláírásának időpontjával kezdődik. |
4.2 | A szövetség tagjairól tagsági nyilvántartást vezet. |
4.3 | A tagsági viszony megszűnik
|
4.4 | Az a természetes személy rendes tag, akinek a kéménytechnikával való kapcsolata önkéntes elhatározása folytán megszűnik, öregségi, illetve rokkantsági nyugdíjazása esetén mint rendes, egyébként mint pártoló tag, mindaddig a szövetség kötelékében maradhat, amíg a 4.6 szerinti kötelezettségeit teljesíti. |
4.5 | A tag jogosult
|
4.6 | A tag köteles
A tagot az elnökség, a tag kötelezettségeinek szándékos, súlyos gondatlansággal vagy bűncselekménnyel történő megsértése - ide nem értve a tagdíj-fizetési kötelezettség elmulasztását - a 4.3 és az 5.3 szerint „kizárás” fegyelmi büntetéssel sújthatja. Ennek keretében hitelt érdemlően, a kizárási indítvány másolatának megküldése mellett a tagot értesíti a kizárási eljárás megindításáról, arról, hogy arra, bizonyítékainak előterjesztése mellett a kézhezvételtől számított 15 napon belül írásban nyilatkozhat. Az elnökség a kizárási eljárásban a tagot meghallgathatja. Az elnökség a kizárás tárgyában hozott határozatát a tagnak azzal küldi meg, hogy a tag a kézhezvételtől számított 15 napon belül a rendkívüli közgyűléshez élhet jogorvoslattal. |
4.7 | Az elnökség határozatával tiszteletbeli tagnak kérhet fel olyan természetes személyeket, akiket arra érdemesnek tart. A tiszteletbeli tagság a jelölt általi írásbeli elfogadással jön létre. A tiszteletbeli tagság tagsági jogokat és kötelezettségeket általában nem keletkeztet, azzal azonban, hogy a tiszteletbeli tag jogosult a közgyűlésen részt venni, felszólalni, továbbá köteles az alapszabály rendelkezéseit betartani és a szövetség érdekeivel összhangban tevékenykedni. |
4.8 | Pártoló tag lehet az a természetes vagy jogi személy, aki a szövetség alapszabályát elfogadja, és személyes tevékenységével vagy anyagi támogatásával segíti a szövetséget céljai elérésében. A pártoló tagság az elnökség határozatával jön létre. A pártoló tagság a szövetségben tagsági jogokat és kötelezettségeket általában nem keletkeztet, azzal azonban, hogy a pártoló tag is jogosult a közgyűlésen részt venni, ott felszólalni, javaslatot tenni, valamint egyben köteles az alapszabály rendelkezéseit betartani és a szövetség érdekeivel összhangban tevékenykedni. |
4.9 | A jelen alapszabályban, a továbbiakban mindazon rendelkezéseknél, ahol a "tag" kifejezés szerepel, a szövetség rendes tagjait [4.1 (1)] kell érteni. A tiszteletbeli tagokra és a pártoló tagokra vonatkozó eltérő rendelkezések kötelezően alkalmazzák a "tiszteletbeli tag", illetőleg a "pártoló tag" kifejezéseket. |
5.1 | A szövetség szervei
|
5.2 | A közgyűlés a szövetség legfőbb határozathozó szerve, mely a tagok összességéből áll. |
5.3 | A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik
|
5.4 | (1) A közgyűlést a szövetség elnöke szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal köteles összehívni. A közgyűlés évente egyszer köteles dönteni az 5.3 d), e), f) pontjai szerinti ügyekben. (2) Rendkívüli közgyűlést kell összehívni, ha azt a tagok legalább 1/3-a az ok és cél megjelölésével írásban kéri. A kérelmet az elnök részére kell megküldeni, aki a rendkívüli közgyűlést 45 napon belüli időpontra köteles összehívni. Rendkívüli közgyűlést kell összehívni a kizárás vagy törlés tárgyában hozott határozat kapcsán, a jogorvoslati kérelem beérkezésétől számított 45 napon belül, továbbá az 5.7 (2) bekezdése szerinti esetben. A rendkívüli közgyűlést akkor is össze kell hívni, ha azt a bíróság elrendeli [Ptk. 63. § (2)]. (3) Az elnökség az elnök útján, de ennek sikertelensége esetén közvetlenül is köteles a közgyűlést összehívni a szükséges intézkedések megtétele céljából, ha (4) A közgyűlés határozatképes, ha azon a – szavazásra jogosult – tagok több mint fele jelen van. Amennyiben a közgyűlés határozatképtelen, úgy az azonos napirendi pontokkal a legalább három és legfeljebb tizenöt nappal követő időpontra megismételten összehívott közgyűlés a megjelentek számára tekintet nélkül határozatképes, ha arról valamennyi tagot az eredeti meghívóban már előre kifejezetten tájékoztatták. (5) A közgyűlésen minden tag egy szavazattal rendelkezik. A 4.1 (1) b)-c) pontjai alatti szervezetek részvételi és szavazati jogukat a nyilvántartásba bejegyzett képviselőjük (több ilyen képviselő esetén azok egyike) útján gyakorolják. A közgyűlés – ahol a jelen Alapszabály kivételt nem tesz - határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. A közgyűlésen a tagok szavazatukat kizárólag „igen” vagy „nem” szavazat formájában adhatják le. Szavazategyenlőség esetén a döntést elvetettnek kell tekinteni. Az Alapszabály elfogadásához és módosításához, továbbá a szövetség más civil szervezettel történő egyesülése, az abba történő belépése vagy a szétválása tárgyában hozott döntéshez a jelen lévő tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges. A szövetség céljának módosításához és a szövetség megszűnéséről szóló közgyűlési döntéshez a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.(6) A határozat meghozatalakor nem szavazhat az, (7) A közgyűlést, azt legalább 8 nappal megelőzően, minden tagnak külön-külön címzett ajánlott levéllel (meghívó), vagy személyesen átadott, és az átvevő által az átvétel tényét és időpontját megjelölten érkeztetett, vagy elektronikus levélben küldött, és azt olvasottként visszaigazolt meghívóval kell összehívni. A meghívónak pontonként nevesítve kell tartalmaznia a közgyűlés napirendjét azzal, hogy az 5.3 g) és h) pontjai alattiak által esetleg személyesen érintetteket név vagy tisztség szerint is meg kell jelölni. (8) A közgyűlési meghívó igazolt kézhezvételétől számított 3 napon belül a tagok és az egyesület szervei a szövetség elnökétől a napirend kiegészítését kérhetik, a kiegészítés indokolásával. A napirend kiegészítésének tárgyában a szövetség elnöke jogosult dönteni. Ha a napirend kiegészítése iránti kérelemről a szövetség elnöke nem dönt, vagy azt elutasítja, a közgyűlés a napirend elfogadásáról szóló határozat meghozatalát megelőzően külön dönt a napirend kiegészítésének tárgyában. (9) A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell vezetni, melyet a közgyűlés levezető elnöke és a közgyűlésen részt vevő két hitelesítő írnak alá. A közgyűlés határozatait írásba kell foglalni, és azokat lajstromozni kell. |
5.5 | Az elnökség
(1) A közgyűlés a természetes személy tagok vagy a jogi személy tagokkal munkavégzésre irányuló jogviszonyban állók sorából nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel 4 évre öttagú elnökséget választ akként, hogy az elnökség tagjainak többsége – köztük az elnök – a 4.1 (1) bekezdésénekmegfelelő személy legyen. Az elnökség tagjai a szavazás során a legtöbb szavazatot, az azok csökkenő sorrendjében elnyert személyek. Szavazategyenlőség esetén a sorrendet az idősebb személy előbbre helyezésével kell megállapítani. Az elnökség egy elnökből, egy alelnökből és három további elnökségi tagból áll. (2) A megbízatás négy éves időtartamra (a továbbiakban: ciklus) szól. Az elnökség valamennyi tagjának mandátuma, függetlenül az elnök és az elnökség további egyes tagjainak tényleges megválasztási időpontjától, a ciklus utolsó közgyűlésén jár le. (3) A megbízatás megszűnik időtartamának lejártával, a feltétel megszűnésével, visszahívással, lemondással, a – (4) bekezdés második pont első mondatában meghatározott – vezető tisztségviselő halálával, cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges körben történő korlátozásával, továbbá a vele szembeni kizáró vagy összeférhetetlenségi ok bekövetkeztével. (4) A szövetség tagjai a vezető tisztségviselőt az e napirendi pontot tartalmazó közgyűlésen bármikor, indokolás nélkül visszahívhatják. Az erről szóló döntéshez a szavazati joggal rendelkező tagok szótöbbséggel hozott határozata szükséges. (5) A közgyűlés egyszerű szótöbbséggel „tiszteletbeli elnöknek” kérhet fel legfeljebb egy olyan, korábbi elnök természetes személyt, akit arra érdemesnek tart. A „tiszteletbeli elnökség” betöltése a felkérés írásbeli elfogadásával jön létre. A „tiszteletbeli elnökség” – amennyiben a „tiszteletbeli elnök” nem tag – tagsági jogokat és kötelezettségeket nem keletkeztet, azzal azonban, hogy a „tiszteletbeli elnök” jogosult a közgyűlésen és az elnökségi ülésen részt venni, ott felszólalni, a szövetség képviseletét – az elnök felkérése alapján – a hazai és nemzetközi szervezetekkel folytatott protokolláris kapcsolattartásban megjeleníteni, valamint köteles az Alapszabály rendelkezéseit betartani és a szövetség érdekeivel összhangban tevékenykedni. Felette a fegyelmi jogkört a közgyűlés gyakorolja. (6) Az elnökség hatásköre és eljárási rendje
|
5.6 | (1) A szövetség elnöke a szövetség önálló, általános, az 5.5 (2) bekezdése szerinti ciklus utolsó közgyűléséig, de legfeljebb 4 évre megválasztott képviselője.
(2) Az elnök tartós vagy eseti, a (3) bekezdés teljes körére kiterjedő helyettesítése az elnök által az alelnök – annak akadályoztatása esetén egy elnökségi tag – számára adott külön írásbeli meghatalmazás alapján történik. A meghatalmazás annak írásbeli visszavonásával veszti hatályát. (3) Az elnök feladatai, hatásköre
|
5.7 | (1) A szövetségben felügyelőbizottság nem működik, mivel a nem természetes személy tagok létszáma nem éri el a tagok létszámának felét, továbbá a tagság létszáma nem haladja meg a száz főt. (2) Az (1) bekezdésben rögzített állapot megváltozása esetén az elnök a Ptk. 3:82. § (1) bekezdésében foglaltaknak az alapszabály kiegészítésével és a szükséges választással történő végrehajtása érdekében a rendkívüli közgyűlést 45 napon belüli időpontra köteles összehívni. |
6.1 | A szövetség a bevételeiből fedezi működési kiadásait. A szövetség esetleges többlet-bevételeiből elsődlegesen a szövetségi célkitűzések minél magasabb színvonalon történő megvalósítását célzó fejlesztéseket kell finanszírozni. |
6.2 | A szövetség a tagsági díjakat, mint elsődleges bevételeit, valamint az egyéb bevételeit az erre a célra nyitott külön bankszámlán kezeli. A szövetség működési költségeinek fedezésére elsődlegesen a tagok által megfizetett tagsági díj szolgál, amelynek mértékét a közgyűlés határozza meg. A tagdíjat évente a költségvetésben kell tervezni akként, hogy a költségszükségletet az év végi taglétszámmal kell osztani. Az esetlegesen keletkező bevételi többletet a következő évi költségvetésben - mint az előző évi maradványt - kell beállítani. |
6.3 | A szövetség az elnökség határozata alapján, kizárólag az 1.8 c) keretei között gazdasági-vállalkozási tevékenységet is folytathat (így különösen gazdasági társaságot alapíthat, és abban részt vehet). E körben a gazdálkodás viszonyaira, mint polgári jogviszonyokra a Ptk., illetve az esetleges belső szabályzatokban és eseti szerződésekben rögzített megállapodások az irányadók. |
6.4 | A szövetség ügyviteli feladatai elvégzése érdekében alkalmazottat is foglalkoztathat. |
6.5 |
A szövetség esetleges alkalmazottai felett a munkáltatói jogokat, az elnökség határozatai alapján, a szövetség elnöke gyakorolja. |
7.1 | A szövetség megszűnik feloszlással, más szövetséggel való egyesüléssel, feloszlatással, illetőleg megszűnésének megállapításával. |
7.2 | A szövetség bírósági feloszlatása esetén a hitelezők kielégítése után fennmaradó vagyon a Magyar Állam tulajdonába kerül, és azt közérdekű célra kell fordítani. A szövetség más módon történő megszűnése esetén a hitelezők kielégítése után vagyonáról a közgyűlés dönt. Az ezzel kapcsolatos teendők ellátása a felszámolók feladata. A vagyon felhasználásának módját valamennyi esetben a felszámoló döntése szerint legalább egy, országos napilapban nyilvánosságra kell hozni. |
8.1 | A jelen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekben a Ptk., az Ectv., valamint a vonatkozó további jogszabályok előírásai szerint kell eljárni. |
8.2 | A jelen Alapszabályból származó értelmezési viták eldöntése során, valamint az itt nem szabályozott kérdésekben a civil szervezetekre vonatkozó jogszabályokat kell megfelelően alkalmazni. |
9.1 | A jelen, módosított alapszabályt a Kéményjobbítók Országos Szövetségének közgyűlése Budapesten, 2018. május 23-án elfogadta. |
9.2 | A jelen, módosított alapszabály a Fővárosi Törvényszék jóváhagyását követően lép hatályba. E jóváhagyással egyidejűleg a szövetség Budapesten, 2010. március 16-án kelt alapszabálya hatályát veszti. |